The Effect Of Trust And Team Personality On Multiagent Teamwork Performance

The Effect Of Trust And Team Personality On Multiagent Teamwork Performance

Advisor: 

Pinar Yolum Birbil

Assigned to: 

Feyza Merve Hafizoglu

Type: 

Year: 

2010

Status: 

Summary:

Composed services consist of interacting services. Generally each service in a composed service is brought out by a different service provider. The quality of the composed service depends not only on the individual capabilities of the providers but also on how well they work together. In the pursuit of establishing effective teams, researchers propose several cognitive factors such as personality, trust, and leadership to model teams. In this theses, we study two significant factors: trust model and team personality. Existing trust models are geared towards identifying single services rather than composed services. However, in many settings it is important to find a group of service providers that can be trusted for a composed service. To address this, we propose a trust model that captures how trustworthy a group of service providers is for a particular composed service. The approach is based on capturing relations between services. Our proposed approach is tested on a modified version of ART Testbed. We compare our proposed model with an existing approach in the literature and show that capturing relations between services pays o® in finding useful groups of service providers. For the second factor, we investigate the relationship between the team personality and teamwork performance. A promising personality model is composed of what is called Big Five Personality Traits: Agreeableness, Conscientiousness, Emotional stability, Extraversion, and Openness. We experimentally study the effect of these traits on multiagent teamwork. To do so, we model these traits and implement them in agents that can participate in ART Testbed by including interdependency attributes of teamwork. In this setup, we specifically study which traits are more significant than others for better performing teams, whether more trusted teams actually achieve a higher success rate than others, and whether heterogeneous teams perform better than homogeneous teams.

Özet:

Bileşik servisler birbiriyle etkileşim içinde olan servislerden meydana gelir. Genellikle bileşik servislerde her bir servis farklı bir servis sağlayıcısı tarafından sağlanır. Bileşik servisin kalitesi sadece servis sağlayıcılarının yeteneklerine değil birlikte ne kadar iyi çalıştıklarına da bağlıdır. Başarılı takımlar kurabilmek için araştırmacılar güven, kişilik, liderlik gibi birçok faktörü incelemişlerdir. Bu tezde güven ve kişilik faktörlerinin takım performansına olan etkisi incelenmiştir. Varolan güven modelleri bileşik servisler yerine tek servisleri gözönünde bulundurmuştur. Ancak, bir bileşik servis için güvenilecek bir takımın bulunması çoğu zaman önemlidir. Bu durumu ele almak amacıyla, bir bileşik servis için bir grup servis sağlayıcısına güveni gösteren bir model öneriyoruz. Yaklaşımımız farklı bileşik servisler arasındaki ilişkiye dayanmaktadır. Önerdiğimiz modeli litaratürde varolan modellerle kıyasladığımızda, önerilen modelin seçtiği servis sağlayıcısı grupların daha başarılı olduğu gözlenmiştir. İkinci faktör olarak, takım kişiliği ve takım çalışması performansı arasındaki ilişkiyi inceledik. Kişilik modellemesi için psikoloji literatüründe çok popüler olan Beş Büyük Faktör kuramını kullandık. Beş Büyük Faktör kişilik özelliklerini beş sınıfa ayırır: uyumluluk, sorumluluk, duygusal denge, dışadönüklük ve açıklık. Bu özelliklerin çok etmenli ortamlarda takım çalışmasına etkisini deneysel olarak çalıştık. Bunu gerçekleştirebilmek için, kişiliğe sahip etmenleri bağımlılık özelliğini gösteren takım çalışması ortamında geliştirdik. Bu ortamda, takım başarısı için hangi kişilik özelliklerinin önemli olduğunu, güveni yüksek takımların başarılarının da yüksek olup olmadığını, ve aynı yapılı olan takımların daha başarılı olup olmadığını inceledik. Bu çalışmayı gerçekleştirmek için tek servisleri içeren Agent Reputation and Trust (ART) Testbed, bileşik servisleri içerecek şekilde değiştirilerek güven ve kişilik modelleri geliştirilmiştir.

Contact us

Department of Computer Engineering, Boğaziçi University,
34342 Bebek, Istanbul, Turkey

  • Phone: +90 212 359 45 23/24
  • Fax: +90 212 2872461
 

Connect with us

We're on Social Networks. Follow us & get in touch.